Результати міського етапу Всеукраїнського еколого-натуралістичного походу "Біощит" в Україні (2020 р.)

Надрукувати

Згідно з планом проведення міських заходів екологічного напряму на 2020-2021 навчальний рік (Наказ управління освіти Херсонської міської ради №110-Т від 25.08.20 року «Про організацію та проведення масових заходів екологічного напряму позашкільної освіти в навчальних закладах міста Херсона у 2020 – 2021 навчальному році») та з метою залучення учнів до роботи по дослідженню та впровадженню в практику біологічних методів захисту лісу, саду, сільськогосподарських культур від шкідників учнівська молодь освітніх закладів міста брала участь у міському етапі Всеукраїнського еколого-натуралістичного походу «Біощит» в Україні.

Учасникам пропонувалося провести такі операції: "Мурашка", "Реміза", "Джміль","Махаон".

Звітні матеріали про роботу надіслали 4 заклади освіти: № 4, 37, 52 (дві роботи), ХЦДЮТ (дві роботи), у минулому році взяли участь 4 заклади освіти.

Метою операції "Мурашка" є сприяння більш широкому застосуванню біологічних методів захисту лісу та підвищенню його продуктивності шляхом охорони корисних мурашок. Серед завдань: а) проведення інвентаризації та паспортизації комплексів мурашників, створення схем їх розміщення на територіях підприємств лісового господарства, створення документації на комплекси гнізд по областях, районах тощо; б) охорона мурашників. Кількість закріплених за учнівськими об’єднаннями і шкільними лісництвами комплексів мурашників, кількість огороджених мурашників, встановлення аншлагів, інші заходи щодо захисту мурашників; в) біотехнічні заходи. Покращення умов існування корисних мурашок у лісі (прочистка, освітлення гнізд). Контроль за станом мурашників у зонах масового відпочинку та районах промислового забруднення.
За цим напрямом працювали вихованці екологічного гуртка Клочан Кирило та Клочан Данило під керівництвом Маляренко Лариси Сергіївни закладу освіти №37. Мета їх роботи – більше дізнатися про мурах, про їх різновиди в Україні, про їх користь для лісу та саду, познайомитися з роботами дослідників. Діти провели спостереження за комахами біля своєї школи, сусіднього закладу №12, на своєму власному подвір`ї. Цікаво було дізнатися що мурахи зображені на гербах, монетах, є скульптури цієї комахи, зображення у творах образотворчого мистецтва. Головне – є види, які треба охороняти. Про все це юні екологи будуть розповідати на українському радіо, куди вони запрошені 7 жовтня 2020 року.

Метою операції "Реміза"(комплекс лісозахисних заходів) є підвищення стійкості лісових насаджень шляхом комплексних біологічних лісозахисних заходів. Серед завдань: а) організація реміз. Кількість реміз, в яких проводиться основний комплекс заходів; б) біотехнічні заходи. Підтримання реміз у функціональному стані і створення в них додаткових умов для різних корисних тварин; в) охорона реміз. Закріплення реміз за різними учнівськими об’єднаннями і шкільними лісництвами, огороджування, встановлення аншлагів. Контроль за станом реміз; г) проведення охоронних заходів з іншими комахами-ентомофагами (золотогузки, туруни), ін. В цьому напрямі, нажаль, роботу не представив жоден заклад освіти.

Метою операції "Джміль" є ефективне використання диких комах-запилювачів для підвищення врожайності сільськогосподарських культур. Серед завдань: а) проведення інвентаризації та паспортизації колоній і місць перебування диких комах-запилювачів (поодинокі бджоли, джмелі); б) розробка системи охорони корисних болонокрильців. Контроль за використанням пестицидів і добрив. Контроль за станом місць перебування корисних болонокрильців; в) біотехнічні заходи. Встановлення штучних гніздівель для джмелів, поодиноких бджіл, ос; г) організація системи резерватів для корисних болонокрильців; д) використання медоносних бджіл для запилювання сільськогосподарських рослин, саду.
За цим напрямом працював колектив 9-а класу (вчитель Свириденко Л.О.) Херсонської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №52 Херсонської міської ради. Вони зібрали цікавий матеріал про бджіл, їх біологічні особливості, розмноження, місце у народній творчості.

Метою операції "Махаон" є охорона рідкісних видів безхребетних. Серед завдань: а) проведення інвентаризації та паспортизації місць перебування та конкретних знахідок рідкісних і зникаючих видів комах; б) розробка конкретних заходів з охорони рідкісних і зникаючих видів; в) контроль за дотриманням правил відшукання рідкісних видів. Застосування заходів адміністративного та іншого покарання за нанесення шкоди рідкісним видам або місцям їх перебування; г) організація заказників для охорони рідкісних видів.
За цим напрямом працювали учнівські колективи закладів освіти №4, 52, ХЦДЮТ.
Переверзєва Віолета, вихованка гуртка «Дослідники заповідних стежок Херсонщини» (керівник Муржак Р.Г.) Херсонського Центру дитячої та юнацької творчості, учениця 8-а класу (вчитель Яблуновська О.В.) Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Херсонської міської ради ознайомилася з ареалом поширення, різними видами махаонів, особливостями розмноження. Вихованці гуртка провели інформаційно-просвітницьку роботу по приверненню уваги школярів до охорони махаонів, конкурс малюнків із зображенням метелика.
Цікаву інформацію про комах зібрали учні 9-а класу (вчитель Свириденко Л.О.) Херсонської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №52 Херсонської міської ради. Вони зібрали вірші, сценарії про комах, біологічні особливості про махаона, його розмноження та охорону.
Сачава Ольга, вихованка гуртка «Еко-стиль» (керівник Василенко Лариса Михайлівна) Херсонського Центру дитячої та юнацької творчості, учениця 7-Г класу Херсонської гімназії №1 представила роботу на основі спостережень за ксилокопою фіолетовою (бджола-тесляр фіолетова) в межах міста Херсона. Це червонокнижний вид який зустрічається досить рідко та знаходиться під охороною. Вона вивчила ареал його розповсюдження в Україні, біологічні особливості та шляхи охорони ціїє комахи.

За підсумками роботи комісії переможцями стали:

І місце - Клочан Кирило та Клочан Данило, вихованці екологічного гуртка (керівник Маляренко Лариса Сергіївна) Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №37 ім. В. Дробота Херсонської міської ради закладу освіти №37, операція «Мурашка»;

І місце – Сачава Ольга, вихованка гуртка «Еко-стиль» (керівник Василенко Лариса Михайлівна) Херсонського Центру дитячої та юнацької творчості, операція «Маханон», тема « Бджола-тесляр»;

ІІІ місце – Переверзєва Віолета, вихованка гуртка «Дослідники заповідних стежок Херсонщини», учениця 8-а класу (керівник гуртка Муржак Роман Геннадійович, учитель Яблуновська Ольга Василівна) Херсонської загальноосвітньої школи I-III ступенів №4 Херсонської міської ради, операція «Маханон»;

ІІІ місце - учні 9-а класу (вчитель Свириденко Любов Олександрівна) Херсонської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №52 Херсонської міської ради, операція „Махаон”;

ІІІ місце - учні 9-а класу (вчитель Свириденко Любов Олександрівна) Херсонської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №52 Херсонської міської ради, операція „Джміль”.

Роботи, які зайняли перші місця, направлені для участі в обласному етапі еколого-просвітницького походу «Біощит» до комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради.