Розкриття та реалізація особистісного потенціалу обдарованої молоді в умовах загальної глобалізації суспільства, формування майбутньої наукової еліти нації є провідним завданням дослідницько-експериментального напряму сучасної позашкільної освіти.

Головне призначення інтелектуально-обдарованих дітей – висувати нові ідеї. Творчість є суттєвою ознакою особистості, а освіта – це всезагальна форма її становлення. Тому поступово орієнтир на отримання готового знання замінюється націленістю на процес його творчого набуття і поглиблення, тобто наукового пошуку.

Дослідницько-експериментальний напрям Центру представлений науковим учнівським товариством «Логос» Херсонського відділення МАН України, створеним у 2008 році у зв’язку з активізацією МАНівського руху в регіонах.

На початку своєї діяльності товариство організовувало науково-дослідницьку роботу за двома напрямками: екологія та валеологія. З роками спектр пропонованих напрямків розширився – додалися: агрономія, лісознавство, генетика та селекція, зоотехнія та ветеринарія.

На сьогодні з вихованцями семи секцій («Екологія», «Валеологія та фізичне виховання», «Ботаніка та агрономія», «Біологія та зоотехнія», «Біологія людини», «Валеологія та медицина») працює семеро педагогів, шестеро з яких – кандидати наук Херсонського державного аграрного університету та Херсонського державного університету. Керує напрямом досвідчений методист Козуб Наталія Марківна.

Юні науковці працюють над дослідженням питань вирощування мальків осетрових риб з перспективою поповнення запасів стерляді у водних басейнах Дніпра і Чорного моря; аналізують питання підвищення конкурентоздатності українського меду на світовому ринку; розробляють найбільш оптимальні умови вирощування лікарських рослин, пшениці та соняшнику, сосни та ялини; вивчають екологічні проблеми міста: чистоту атмосферного повітря, стан басейнів малих річок Дніпра, питання малої вітроенергетики; пропагують здоровий спосіб життя, аналізуючи проблеми зору, постави, органічного харчування, профілактики захворювань серцево-судинної та репродуктивної системи, йододефіциту, алергії, цукрового діабету. Не залишають осторонь й дослідження проблем, що супроводжують шкільне життя: причини виникнення стресу, оцінка стану фізичного і психічного здоров'я молодших школярів тощо.

За десять років вихованцями «Логосу» написано 272 науково-дослідні роботи, з яких 153 визначено переможцями І етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН, 81 робота – переможцями ІІ етапу, 16 робіт – переможцями ІІІ етапу.

Керуючись принципом Бернарда Шоу: «Якщо у вас є яблуко і у мене є яблуко, і якщо ми обміняємося цими яблуками, то у вас і в мене залишиться по одному яблуку. А якщо у вас є ідея і у мене є ідея, і ми обмінюємося цими ідеями, то у кожного буде по дві ідеї», вихованці «Логосу» активно беруть участь у Всеукраїнських студентських науково-практичних конференціях та друкуються у збірниках наукових праць. За час існування наукового учнівського товариства у збірниках науково-практичних конференцій надруковано 97 статей.

Товариством налагоджена співпраця з закладами загальної середньої освіти міста, Агробіостанцією-ботанічним садом Херсонського державного університету, Департаментом екології та природних ресурсів Херсонської обласної державної адміністрації, Херсонським обласним краєзнавчим музеєм, Центром планування сім'ї при пологовому будинку Суворовського р-ну, медичними установами міста, бібліотеками.

На сьогодні вихованці учнівського товариства «Логос» - це професійно зорієнтовані, озброєні відповідним дослідницьким інструментарієм молоді люди, які ще перебуваючи у школі, вже визначилися зі своїм призначенням у майбутньому.

«Коли буде зрубане останнє дерево, отруєна остання річка, лише тоді людина зрозуміє, що не може їсти гроші» - так говорили стародавні індіанці… Й справді, екологія – конкретна, серйозна й вимагає не ілюзії діяльності, а конкретних природоохоронних дій: посадити дерево, очистити берег річки, парк, сквер… Природа взиває до нашої активності в нашому особистому просторі – на відстані погляду, хоча б на відстані витягнутої руки. А очищений особистий простір, помножений на тисячі, на мільйони, стане благодатним простором Землі. А поки – кожний зі свого вікна – дивимося на забруднене подвір'я. Вже звикли дивитися на бруд… Чому так?

Рівень виховання екологічної культури кожного залежить від того, наскільки екологічні цінності сприймаються як життєво необхідні. Тому головне завдання еколого-натуралістичного напряму Центру полягає в усвідомленні підростаючим поколінням головних екологічних цінностей, що стануть основою для формування екологічної культури особистості, набуття досвіду розв’язання екологічних проблем, залучення до практичної природоохоронної та дослідницької роботи.

Методист напряму Василенко Лариса Михайлівна та керівники гуртків: Костіна Наталя Миколаївна, Карпій Станіслава Зінов′ївна, Муржак Роман Геннадійович, Гусєва Людмила Анатоліївна у своїй роботі вдало поєднують головні компоненти екологічної культури: інтелектуальний (відповідний рівень екологічних знань), ціннісний (відповідний рівень екологічної свідомості) та практичний (відповідний запас практичних умінь у справі охорони природи).

Окрім гурткової роботи (гуртки «Природа і фантазія», «Природа рідного краю», «Природа і фантазія», «Дослідники заповідних стежок Херсонщини», «Юні охоронці природи», «Основи інформаційних технологій», «Рівний-рівному», «Основи учнівського самоврядування», екологічний агіттеатр) створено інноваційні форми роботи з вихованцями, а саме:

- клуб «Альбіон», що об’єднує вихованців, які прагнуть до нових вражень, знань, спілкування, захоплюючого пізнання світу. Засідання клубу – це завжди позитивні та креативні зустрічі у приємній дружній атмосфері, де народжуються цікаві ідеї та обговорюються актуальні теми, пізнається щось нове та вдосконалюються знання з екології та англійської мови. А ще це численні екскурсії, подорожі, майстер-класи, участь в екологічних акціях, зустрічі з цікавими людьми та традиційні свята. Програма клубу «Альбіон» розрахована на роботу з учнями 7-11 класів. Підставою для вступу в клуб є власне бажання, інтерес до справи, згода дотримуватись законів і традицій клубу. Відкриті засідання доступні широкому загалу вихованців Центру, шкіл та позашкільних установ.

- дискусійний майданчик «Зелений кінотеатр» - інноваційна, креативна форма роботи з вихованцями, в основі якої лежить сумісний перегляд відеофільму актуальної екологічної тематики з подальшим дискусійним обговоренням. Отримання цікавої та корисної інформації у формі екологічних фільмів, казок та оповідань, висловлення власних поглядів стосовного побаченого та почутого, невимушене спілкування у колі однодумців, участь в екологічних іграх та фотовиставках – це далеко не повний перелік форм цікавого вивчення екології в «Зеленому кінотеатрі».

        Засідання дискусійного майданчика

Високі результати вихованці напряму демонструють, беручи участь в міжнародних, всеукраїнських, обласних та міських екологічних акціях та конкурсах («Міжнародний День Дніпра», «Ліси для нащадків», «В об’єктиві натураліста», «Вчимося заповідувати», «Парки – легені міст і сіл», «Мій рідний край – моя земля», «Юний дослідник» та ін.), екологічних проектах, зльотах юних лісівників та аграрно-виробничих об'єднань. Активно приймають участь у щорічному Міжнародному екологічному форумі «Чисте місто. Чиста річка. Чиста планета». Спеціалісти напряму разом із закладами вищої освіти міста є співорганізаторами проведення навчально-профорієнтаційних круглих столів з обговоренням актуальних екологічних проблем Херсонщини.

      Засідання круглого столу юних науковців МАН

Маючи високу результативність роботи з даного напряму, за нашим Центром з 2000 року управлінням освіти закріплена роль координатора роботи навчальних закладів міста з еколого-натуралістичного напряму позашкільної освіти. Методисти напряму здійснюють організаційно-масову, виховну та інформаційно-методичну роботу в місті.

Щорічно підбиваються підсумки міських етапів понад 20 обласних та всеукраїнських екологічних конкурсів та акцій з наступним їх моніторингом. Результати оформлюються рейтингом участі навчальних закладів міста у вищезазначених заходах.

Різноплановою є організаційно-масова робота з еколого-натуралістичного напряму: відзначення всесвітніх екологічних свят, трудові десанти по упорядкуванню місцевих парків та берегів річок, території Антонівського лісництва, вікторини, екскурсії тощо.

Не залишають поза увагою й організацію благодійних заходів (новорічна акція «Діти – дітям» для хворих Херсонської обласної дитячої клінічної лікарні, суботник біля пам’ятника Невідомому солдату (р-н Сухарного), упорядкування території пам’ятного знаку постраждалим внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, «Допоможи зоопарку» тощо), до проведення яких з кожним роком долучається все більше вихованців.

Акція "Діти - дітям"

Юні екологи можуть з гордістю сказати: «Ми озеленяли міські парки та сквери!» «Ми саджали ліс в Олешківському районі!», «Ми спасали саджанці хурми разом з працівниками Агробіостанції - ботанічного саду ХДУ!», «Ми вивчили понад 15 видів лишайників нашого міста».

Акція "Я саджав ліс!"

«Життя у ритмі з природою» - саме так можна назвати літні практики у формі екологічних експедицій плавнями пониззя Дніпра, які проводяться із залученням провідних фахівців вищих навчальних закладів міста для закріплення набутих впродовж року знань з природничих дисциплін. Це завжди цікаво, пізнавально та корисно. Кожний ранок починається ранковою гімнастикою та водними процедурами на березі річки. Після бадьорого ранкового загартування – активний відпочинок: спортивні ігри, купання, прогулянки водними плесами Дніпра, що зачаровують гармонією та досконалістю місцевої флори та фауни. Охочі мають змогу під пильним наглядом дорослих самостійно долати водні простори на веслових човнах. Такий активний ритм життя докорінно відрізняється від міського, тому смачні сніданки, обіди та вечері, приготовані власноруч на вогнищі, сприймаються не лише як трапеза, під час якої можна смачно поїсти, але й як можливість поділитися враженнями та поспілкуватися. А якщо спускається короткочасний літній дощ, то й тут, як то кажуть: «не без діла» – відпочиваючі екологічного табору змагаються під час гри у настільні ігри та відвідують сауну. Представників місцевої флори та фауни юні любителі природи вивчать не тільки українською, але й латиною.

Екологічна експедиція пониззям Дніпра (с. Кизомис) 

Завершується день яскравим вогнищем – справжнім творчим дійством, що супроводжується піснями, театральними міні-постановками та особистими одкровеннями під час передачі «свічі дружби». Саме таке вечірнє спілкування найкраще зближує учасників експедиції, створюючи атмосферу тепла та радості. Вогники кострища підіймаються вгору, потріскують дрова…і ось урочиста мить – запуск китайського ліхтарика, як символу дружби та миру Лунає відбій…і, задоволені проведеним днем, всі лягають спати з солодким відчуттям очікування нових вражень. І так два тижні життя у ритмі з природою…. З 2011 року до цих експедицій залучаються й учні загальноосвітніх закладів, кількість бажаючих серед яких збільшується з кожним роком.

Також, традиційним стало відвідування справжнього природного spa-салону під відкритим небом – солонуватих озер Цюрупинського р-ну, що мають унікальні цілющі властивості; державної установи «Виробничо-експериментальний Дніпровський осетровий рибовідтворювальний завод імені академіка С.Т. Артющика» (ВЕДОРЗ).

Досвід роботи з вихованцями представлено на п’яти Міжнародних екологічних форумах «Чисте місто. Чиста ріка. Чиста планета» (м. Херсон) та трьох Міжнародних екологічних форумах «Довкілля для України» (м. Київ).

Для підтримки відповідного фахового рівня методистами напряму налагоджена тісна співпраця з державними екологічними структурами, вищими навчальними закладами та громадськими екологічними організаціями України: участь у семінарах, семінарах-практикумах, конференціях, круглих столах, проектах, обговореннях, обласній координаційно-методичній раді з еколого-натуралістичної освіти та виховання.

Отримані знання і навички, методичні і роздаткові матеріали впроваджуються в навчально-виховний процес гуртків та поширюються серед вчителів, відповідальних за даний напрям роботи, під час семінарів, круглих столів, майстер-класів, індивідуальних консультацій, міських дитячих екологічних конференцій. Досвід роботи навчальних закладів міста з еколого-натуралістичного напряму узагальнено та представлено у шести збірках («Енергозбереження – наше надійне майбутнє», «Від екології природи до екології душі», «Спостерігаємо, досліджуємо, науково обґрунтовуємо», «Екологічна освіта та виховання для сталого розвитку», «Увійди в природу другом», «Активні форми і методи екологічної роботи»).

Починаючи з 2012-2013 н.р., Центром розпочато новий якісний підхід до організації роботи навчальних закладів міста з еколого-натуралістичного напряму, координування спільних екологічних заходів та залучення громадських об’єднань та інших установ міста. З 2013-2014 н.р. розпочав роботу Центр екологічної культури та виховання учнівської молоді «Дивосвіт», основною метою роботи якого є об`єднання та активізація учнівського екологічного руху в місті, підготовка лідерів з числа учасників шкільних клубів навичкам еколога-організатора, створення та впровадження нових проектів, акцій, методик, інформаційно-просвітницьких заходів, покращення ситуації з благоустроєм шкільних територій.

Серед запланованих напрямів роботи Центру «Дивосвіт» є робота з міським учнівським екологічним активом; інформаційно-просвітницька робота через ЗМІ та інформаційну еко-студію; організація клубної, гурткової, студійної роботи з учнями шкіл; шефська робота з дошкільними закладами; науково-дослідницька робота у лабораторії юного науковця; консультативно-методична робота з педагогами; організація та проведення міських екологічних масових та практичних природоохоронних заходів. Реалізація проекту розрахована на 2014-2016 роки. 

Правду кажуть, що «більшість людей природу любить, та коли виявляється , що справа охорони природи потребує від людини певних жертв і тягот, у кожному разі спричиняє деякі незручності, коли на одній чаші терезів – реальна, нинішня вигода, а на другій – якісь зовсім невідчутні цінності далекого майбутнього, коли з'ясовується, що людина мусить бути далекоглядною і завбачати навіть окремі наслідки своїх дій, тоді охочих захищати природу стає менше…». Та це не про наших педагогів та вихованців, оскільки вони роблять усе можливе для того, щоб охочих захищати природу ставало більше!