Школа, що ламає стереотипи

Надрукувати

Південний вокзал м. Києва… Передчуття чогось важливого… Ось гучні оклики, радісні привітання, обійми та поцілунки – так зустрілися учасники, які приїхали з усіх куточків України, для навчання у Другій школі з філософії «Європейська культура філософського діалогу», організованій МАН України.

Серед них були Крамаренко Анастасія (учениця 9 класу ЗНЗ № 46) та Шамановський Ярослав (учень 9 класу гімназії № 20), вихованці наукового учнівського наукового товариства «Логос» (керівник – Козуб Н.М.). Вони щасливі та з нетерпіння очікують початку занять.
Що ж мотивує дітей їхати на навчання у Школі філософії, де заняття починаються о 08.00, а закінчуються о 22.00?
Кожен навчальний день сповнений роздумами, міркуванням, пізнанням себе та інших, відкриттям чогось нового. Діалог спілкування розкриває дивовижний багатий світ кожної особистості, порозуміння себе і намагання зрозуміти інших. Під час навчань діти читали тексти за методикою Ліпмана, ставили власні запитання та обговорювали їх. Найбільш цікавими для себе діти обрали досить складні питання: «Люди володіють думками чи думки – людьми?», «Чи приязна брехня для благої цілі?», «Чому люди порушують мир?», «Сновидіння – це уява, роздум чи мислення? Яка роль сновидіння в житті людини?», «Чи може людина адаптуватися у некомфортному середовищі? Чи варто це робити?». У порівнянні з минулим роком ці питання були по-справжньому філософськими. Це відмітили самі учасники та їх керівник – пані Юлія Кравченко. Обговорення цих питань перетворилося на справжню активну дискусію. Висловлювання та роздуми дітей були не по-дитячому глибокими та змістовними.

Не обійшлося й без цікавих зустрічей, приурочених до вшанування відомих постатей України. Напередодні дня народження Т.Г. Шевченка діти не тільки урочисто поклали квіти до його пам’ятника, вони ще продекламували його вірші та заспівали гімн України. Серця дітей доторкнулися до глибини творчості великого діяча: його думок та мрій, переживань та смутку. Відвідування Національного музею ім. Т.Г. Шевченко ще більш вмотивувало кожну дитину не тільки цікавитися історією своєї країни, але й створювати її, робити корисне на благо своєї Батьківщини. А на воркшопі куратора дитячих програм музею Марії Дубрової створювали автопортрет Кобзаря за допомогою паперових серветок.


За програмою Другої школи з філософії діти зустрічалися та спілкувалися з цікавими, розумними та творчими представниками сьогоднішнього суспільства. Турботливе ставлення Оксена Васильовича Лісового, директора НЦ «МАНУ», до учасників школи та його зацікавленість до всіх заходів, котрі проходили під час занять, викликало у підлітків повагу до нього, а також порозуміння того, як людина відповідально ставиться до всього того, що відбувається в рамках наукового центру МАН України. Під час спілкування він намагався довести думку, що кожна гідна людина повинна мати відповідальність за «мертвих і живих, і ненарожденних».
Варто зазначити, що участь у роботі школи взяв представник Африканської ради в Україні Мохамед Мохамед Аббашер. У рамках співпраці НЦ «МАНУ» з цією організацією Мохамед не тільки ознайомлювався з методикою «Філософія для дітей» , але й був її активним учасником. Представник ради висловив бажання провести схожу школу в Судані, звідки він родом. Побував на заняттях школ і представник ЮНЕСКО Жан-Поль Жуст Нґоме Абьяґа, який приїздив в Україну задля вивчення інституційної спроможності НЦ «МАНУ» щодо набуття статусу Центру ЮНЕСКО ІІ-ї категорії. У цьому питанні діти також прослухали доповідь директора ГС «Європейська мала академія наук» Євгена Кудрявця, якій розповідав про подальші плані співпраці МАЕ України в ЮНЕСКО. Жан-Поль разом із підлітками провів флешмоб «Потяг миру». Учням потрібно було визначитися з поняттям «мир», з’ясувати його сутність та намалювати своє розуміння миру у одному із вагонів потягу Миру. Під час формулювання питань, пов’язаних з існуванням миру, найбільш важливим для себе підлітки обрали наступне: «Чому люди порушують мир?».


Вже другий відбулася зустріч учнів школи філософії з Тарасом Компаніченко та його гуртом «Хорея козацька». Діти слухали старовинну музику і навчалися танцям ХVІ–ХІХ століть. Пісні цього гурту завжди торкаються історії нашої України, це багатство та біль нашого народу, це дотик до глибин творчості Т.Шевченко. Г.Сковороди, І.Франка, Л.України та народних співів, фольклору і, разом з цим, всебічна, професійна гра виконавців на різних народних інструментах. Цього разу Тарас Компаніченко взяв участь у підсумковому колі школи, де кожен зміг почути думку іншого, висловити свою та відверто поспілкуватися.

 

Також підлітки мали нагоду зустрітися із завідувачем кафедри історії філософії філософського факультету КНУ імені Тараса Шевченка, професором Тарасом Кононенком, який провів авторське експериментальне заняття «Григорій Сковорода і пошук «Золотого правила взаємин». Професор зачитав фрагменти листів Г. Сковороди до його учня Михайла Ковалинського, де йшлося про моральні настанови від учителя учню. Підлітки обговорювали такі категорії як «взаємини», «рівновага», «відпочинок», «зло», «душевний спокій», «міра», «нещастя».

 

Підсумком заняття стало написання есе: «Моє золоте правило взаємин». Філософське ессе – щось таке складне і не зовсім зрозуміле, його пишуть на філософських олімпіадах та інших конкурсах, і дітям у школі філософії розказали та розтлумачили основні правила його написання та запропонували його написати. Висновок свого ессе учні виклали 10 камінцями, після чого кожен намагався відгадати основну думку іншого, розглядаючи його композицію. Зустрічі з такими відомими та видатними особистостями мотивували дітей до самовдосконалення, пошуку улюбленої справи та відповідальності за свою улюблену Україну.

 

Як зазначили організатори Школи філософії: «У школі робилося все, щоб витягнути дітей із пострадянської системи навчання і показати нові, європейські методики вивчення філософії».