Ми - діти України!

Надрукувати

«Європейська культура філософського діалогу» ‒ саме таку тему вивчали учні МАН з усієї країни в рамках Всеукраїнської літньої школи Малої академії наук України, організованої спільно з ФФОН НПУ ім. М. Драгоманова, Національним університетом ім. Т. Шевченка, Гьонсанським Національним (м. Джинджу, Південна Корея) та Міжнародною організацією «Філософія для дітей країн Азії та Океанії» (PCYNAR, Південка Корея).

В роботі школи, що проходила в Національному центрі «Малої академії наук України» (м. Київ), взяли участь вихованці учнівського наукового товариства «Логос» (керівник – Козуб Н.М.): Крамаренко Анастасія, учениця 9 класу ЗОШ № 46, та Шамановський Ярослав, учень 10 класу гімназії № 1.

Чи не найвідоміша цитата «Заговори, щоб я тебе побачив», яка крізь віки прийшла до нас від Сократа, свідчить про важливість уміння бути вправним оратором. Саме на це й була націлена літня школа з філософії, завданням якої стало виховання у дітей мисленнєвих і комунікативних навичок шляхом застосування методики «Філософія для дітей». Ця методика і стала ключовою під час навчання.

Для довідки: ця методика була створена в 1970-ті роки й успішно реалізовується у 80 країнах світу. Її суть у тому, щоб навчити дітей філософувати: розмірковувати, вести дискусію, аналізувати, формулювати аргументи, бути відкритим до співбесідника. Увага фокусується не на запам’ятовуванні інформації, а на її активному «творенні», що вимагає інтелектуальних зусиль.
Основний шлях упровадження методики – сократівський діалог, де всі учасники – рівноправні партнери. Діти навчаються аргументувати думки, творити гіпотези, розвивати поняття, виявляти різні можливості й альтернативи, формулювати питання, приймати рішення, визнавати різні точки зору, думати логічно.
Методика формує навички самостійного мислення, сміливість, віру у власні інтелектуальні можливості, вправність при висловленні думки й аргументації, культуру спілкування. У суспільній перспективі методика готує учнів до свідомої і відповідальної участі в демократичному устрої, який спонукає громадянина самостійно приймати рішення. Крім того, допомагає усвідомити основні категорії і засади європейської культури. Кінцевою метою програми є формування критичного, креативного, бережливо-турботливого мислення.

Заняття проходили у форматі сократівського діалогу. Юні МАНівці навчалися мислити, формулювати думки, ставити запитання, аргументувати свою думку, шукати гіпотези, перевіряти і переглядати їх, формувати нове знання. Все це вони робили під професійним керівництвом гостя із Південної Кореї, доктора філософії Джінвана Парка, професора, президента МО «Філософія для дітей країн Азії та Океанії», співзасновника Корейської академії навчання філософії в школі.

Час спілкування минав швидко: після інтенсивного навчання щовечора у дружньому колі підбивалися підсумки робочого дня, обмінювались думками та ділились враженнями. Не обходилося й без творчого дозвілля: проводились різноманітні майстер-класи, переглядалися фільми, розігрувались рухавки, малювання, читання та ін. Кожного дня щось нове та цікаве. Незмінними залишалися лише смачна їжа, зарядка та дихання ефірними маслами соснового бору. І наостанок – багаття та смачний козацький куліш під ритми сучасного українського гурту «Хорея козацька».

Щасливі та радісні діти роз’їхалися кожен у свій куточок України. Але це вже інші діти, діти, які набули нових знань не тільки у веденні діалогу, а й у великому мистецтві роботи над собою.